Månedsrapport for April 2020 1. maj 2020 Lufthavnschefens kommentarer

2020 April
2019
Pct. Ændring
Starter og landinger 1.267 5.134 -75,3 % -3.867
Kommerciel trafik 149 3.295 -95,5 % -3.146
GA trafik 575 750 -23,3 % -175
Lokal trafik 543 1.089 -50,1 % -546
 
 
Passagerer 3.115 312.591 -99,0 % -309.476
 
 
Kommerciel trafik 2.607 311.853 -99,2 % -309.246
Ankommende 1.370 153.955 -99,1 % -152.585
Afgående 979 154.306 -99,4 % -153.327
Transit/transfer 258 3.592 -92,8 % -3.334
 
 
GA trafik 414 680 -39,1 % -266
 
 
Lokal trafik 94 58 62,1 % 36
 
 
Luftfragt i tons 4.459 5.641 -21,0 % -1.182
Import 1.432 1.954 -26,7 % -522
Eksport 3.027 3.687 -17,9 % -660
 
 

Månedsrapport for Januar-April 2020 1. maj 2020

Jan-Apr
2020
Jan-Apr
2019
Pct. Ændring
Starter og landinger 11.878 16.323 -27,2 % -4.445
Kommerciel trafik 7.322 11.643 -37,1 % -4.321
GA trafik 2.188 2.385 -8,3 % -197
Lokal trafik 2.368 2.295 3,2 % 73
 
 
Passagerer 578.824 996.445 -41,9 % -417.621
 
 
Kommerciel trafik 577.198 994.218 -41,9 % -417.020
Ankommende 293.994 488.130 -39,8 % -194.136
Afgående 276.060 486.530 -43,3 % -210.470
Transit/transfer 7.144 19.558 -63,5 % -12.414
 
 
GA trafik 1.455 2.105 -30,9 % -650
 
 
Lokal trafik 171 122 40,2 % 49
 
 
Luftfragt i tons 21.112 23.514 -10,2 % -2.402
Import 6.166 7.419 -16,9 % -1.253
Eksport 14.946 16.095 -7,1 % -1.149
 
 

Historisk stilhed i Billund Lufthavn
Askeskyen i 2010 henlagde passagerterminalen i tavshed i fem dage. Nu har den nuværende corona-krise gjort askeskyen til skamme og dermed medført historisk stilhed i passagerterminalen i snart halvanden måned. I april 2020 er der gået 3.115 passagerer igennem i terminalen. Det er 99 procent lavere end i april 2019.


Corona-krisen har for alvor sat sit aftryk på trafikken i Billund Lufthavn i april. Der er lige nu mellem 1-3 flyvninger med passagerer fra Billund Lufthavn om dagen. KLM flyver dagligt til Amsterdam, mens Wizz Air har holdt to ruter åbne til Bukarest og Iasi i Rumænien. Ruterne er i drift, da der stadig er anerkendelsesværdige formål ved rejser, hvilket oftest er arbejdsrelateret.

Passagerterminalen er næsten lagt øde hen, men alligevel summer der en vis travlhed. Der bliver knoklet på det nye p-hus, hvor der investeres 110 millioner kroner i 1.200 nye parkeringspladser under tag, og der bliver renoveret og vedligeholdt for tæt på 55 millioner kroner i resten af lufthavnen.
Erkendelsen af, at luftfarten ikke står i forreste række til genåbning, og at det hele afhænger af udenrigsministeriets rejsevejledninger, er kendt. Det ændrer ikke på, at Billund Lufthavn tror på fremtiden og investerer stort på at komme stærkt tilbage.

– De danske lufthavne kommer først for alvor i omdrejninger, når de danske grænser åbner, og når resten af verden også åbner. For os er det altafgørende, hvordan og hvornår udenrigsministeriet løsner op på deres rejsevejledninger. Det er nemlig det, der bliver vendepunktet. Men så er vi klar, og vores faciliteter bliver nu endnu bedre for passagerer og flyselskaber, siger Jan Hessellund, administrerende direktør i Billund Lufthavn.

Tæt cargotrafik med værnemidler
Til trods for at corona afholder næsten alle passagerfly fra at flyve, er der gang i trafikken ind og ud af Billund Lufthavn på den sydlige fragtside.

Cargo er nemlig i fuld drift og beviser endnu en gang, at Billund Lufthavn er samfundskritisk infrastruktur, der udover at være med til at holde ”hjulene kørende” i samfundet med vareforsyningen også er vital i den globale sammenhæng og dermed i kampen mod Corona.

Udover de 42 faste ugentlige fragtflyoperationer lander og letter der nemlig en lang række charterfly med værnemidler. Alligevel er der en nedgang  i luftfragten på 21 procent, hvilket svarer til 1.182 tons i forhold til april 2019. Nedgangen skyldes hovedsageligt, at de store passagerfly fra bl.a. Amsterdam, Frankfurt og København ikke flyver i øjeblikket.

– Selvom vi får besøg af en lang række store maskiner fyldt med fragt til kanten, har vi stadig en nedgang. Årsagen til nedgangen er, at vi ikke kan pakke og køre samme mængde fragt afsted på lastbiler, da de store passagerfly i hublufthavne simpelthen ikke flyver. En stor del af luftfragten afgår nemlig normalvis på de store passagerfly, afslutter Jan Hessellund.

Billund, den 1. maj 2020
Jan Hessellund