Service og faciliteter
Få overblik over service og faciliteter i Billund Lufthavn.
Check-in
Foretag Check-in online og undgå stress på afrejsedagen. Undgå kø og gå direkte til Security (hvis du kun medbringer håndbagage).
Sikkerhed
Find frem til, hvad du må have med i håndbagage og kuffert.
Vejledninger
Rejsevejledninger fra udenrigsministeriet, vacciner, pas- og visumregler, rejseforsikring og meget mere.
Andre services
Information omkring handicapfaciliteter i Billund Lufthavn
Her finder du informationer omkring handicapfaciliteter i lufthavnen. Herunder hjælpemidler, mødesteder og hjælp i forhold til ankomst med bil eller bus.
Har du andre særlige behov, forsøger vi gerne at hjælpe jer
Har du andre særlige behov – fx et barn med autisme, flyskræk eller lignende, forsøger vi gerne at hjælpe jer igennem lufthavnen så smertefrit som muligt.
Det er ikke nødvendigt at kontakte os på forhånd – kontakt blot en af vores servicemedarbejdere på gulvet når I ankommer til lufthavnen, så assisterer vi jer på bedst mulig vis igennem lufthavnen og sørger for at ombord stigningen foregår let og smertefrit.
Det kan være en god ide at advisere flyselskabet på forhånd, hvis behovet også gør sig gældende ombord på flyet og på hjemrejsen.
Hotellet ved Billund Lufthavn, kun 5 min fra lufthavnen
Hotellet ved Billund Lufthavn ligger kun 5 minutters gang fra lufthavnen og giver dig mulighed for at tjekke ind 24 timer i døgnet.
Bor du på hotellet og er ankommet i bil, skal du parkere i et af lufthavnens parkeringsområder. Vi har en shuttlebus, som kører mellem hotellet, terminalen og parkeringsområdet.
Lost and Found
Lost and Found opbevarer glemte sager fundet på fly eller i og omkring Billund Lufthavn. Penge, punge, pas, særlige værdifulde genstande og elektronik bliver afleveret til Politiet.
Varer som er købt i forbindelse med en rejse, afleveres til SKAT.
Resten af det fundne opbevares i 2 uger plus løbende uge, hvorefter det afleveres til velgørenhed.
Ved henvendelse efter 24 timer, opkræves et gebyr på kr. 50,00, for administration og behandling af hittegods.
Hittegods kan afhentes mellem 08-12 alle dage ved bagageservice.
Der er mulighed for at få tilsendt glemte sager, mod et forsendelsesgebyr og et administrationsgebyr. Dette gælder dog ikke ruter fra Norge, da de har specielle toldregler.
Priser på forsendelse afhænger af vægt og afstand.
Læs mere og kontakt Lost and Found via formularen på denne side.
Ankomsten vil vende tilbage hurtigst muligt med svar.
Få momsen tilbage, når du handler som turist i DK
Når du er turist i Danmark, kan du få momsen tilbage af varer, du har købt under dit ophold.
For at være turist, skal du:
- Rejse på ferie til Danmark fra din bopæl uden for EU og rejse tilbage igen, når din ferie er slut. Har du studeret eller arbejdet i Danmark eller et andet EU-land, fx som au pair, eller skal du udstationeres, kan du ikke få momsen tilbage, da dit ophold ikke opfattes som ferie.
- Have adresse uden for EU. Har du folkeregisteradresse i Danmark eller et andet EU-land, kan du ikke få momsen tilbage.
Derudover skal følgende tre betingelser være opfyldt:
- Varen skal være ført ud af EU inden udgangen af den tredje måned efter måneden for købet. Har du for eksempel købt varen den 4. marts, skal du altså senest udføre den inden udgangen af juni måned.
- Varen skal koste mindst 300 kr. (For Norge og Ålandsøerne er beløbet 1.200 kr. Se særlig information i afsnittet Sådan får du momsen tilbage, hvis du bor i Norge eller på Ålandsøerne)
- Du skal selv tage varerne med, når du rejser ud af Danmark, eller sende dem til et land uden for EU.
I Danmark er momsen normalt 20 procent af salgsprisen. Er prisen anført uden moms, udgør momsen 25 procent af varens pris.
Reglerne om tilbagebetaling af moms gælder også, når du har købt din vare fra en dansk internetbutik, der opkræver dansk moms.
Sådan får du momsen tilbage
Du skal gøre tre ting for at få momsen tilbage:
1. Få en faktura i forretningen
Du skal have en faktura af forretningen. På fakturaen skal der stå:
- Udstedelsesdato
- Forretningens navn og adresse
- Forretningens momsregistreringsnummer
- Dit navn og din adresse i udlandet
- Varernes antal, art og værdi (salgsprisen med moms samt momsbeløbet).
- Du skal over for forretningen dokumentere, at du bor uden for EU ved at vise pas, identitetskort eller anden legitimation.
2. Send eller tag varen med ud af landet
Du kan få momsen tilbage, uanset om du selv udfører varen eller sender den hjem.
Når du selv tager varen med ud af landet.
Hvis du selv tager varen med i din personlige bagage, når du rejser ud af EU, skal du have toldmyndigheden i det EU-land, du rejser ud fra, til at stemple din faktura.
Rejser du fra Billund Lufthavn skal du henvende dig hos Tolderne inden security, for at få dette stempel.
For at få stemplet skal du fremvise følgende:
- Pas
- Billet eller rejseplan
- Dokumentation for din bopæl uden for EU
- Varen.
- Stemplet skal du sørge for at få umiddelbart før afrejse samme dag, som du rejser.
Rejser du fra Danmark til et andet EU-land, inden du rejser ud af EU, er det toldmyndigheden i det pågældende EU-land, der skal stemple din faktura. Det gælder uanset, om du rejser med fly, bil, tog eller færge.
Rejser du via flere lufthavne, skal toldmyndighederne i den sidste lufthavn, inden du forlader EU, stemple din faktura, medmindre du ved rejsens begyndelse har tjekket varen ind til dit endelige bestemmelsessted uden for EU. Har du det, skal de danske toldmyndigheder stemple din faktura.
3. Udbetaling
Har du stemplet formularer fra Taxfree Worldwide eller Global Refund, kan du få udbetalt beløbet i Global Exchange.
Du kan også vælge at sende fakturaen eller beviset/attesten til den forretning, hvor du har købt varen. Forretningen sender dig herefter momsbeløbet.
Læs mere om reglerne på SKATs hjemmeside her.