logo
logo

Søg

0 Resultater

sider
produkter

Momsrefusion

Få momsen tilbage, når du handler som turist i DK

 

Når du er turist i Danmark, kan du få momsen tilbage af varer, du har købt under dit ophold.

For at være turist, skal du:

  • Rejse på ferie til Danmark fra din bopæl uden for EU og rejse tilbage igen, når din ferie er slut. Har du studeret eller arbejdet i Danmark eller et andet EU-land, fx som au pair, eller skal du udstationeres, kan du ikke få momsen tilbage, da dit ophold ikke opfattes som ferie.
  • Have adresse uden for EU. Har du folkeregisteradresse i Danmark eller et andet EU-land, kan du ikke få momsen tilbage.

 

Derudover skal følgende tre betingelser være opfyldt:

  • Varen skal være ført ud af EU inden udgangen af den tredje måned efter måneden for købet. Har du for eksempel købt varen den 4. marts, skal du altså senest udføre den inden udgangen af juni måned.
  • Varen skal koste mindst 300 kr. (For Norge og Ålandsøerne er beløbet 1.200 kr. Se særlig information i afsnittet Sådan får du momsen tilbage, hvis du bor i Norge eller på Ålandsøerne)
  • Du skal selv tage varerne med, når du rejser ud af Danmark.
    I Danmark er momsen normalt 20 procent af salgsprisen. Er prisen anført uden moms, udgør momsen 25 procent af varens pris.

 

Sådan får du momsen tilbage

Du skal gøre tre ting for at få momsen tilbage:

 

1. Få en faktura i forretningen

Du skal have en faktura af forretningen. På fakturaen skal der stå:

  • Udstedelsesdato
  • Forretningens navn og adresse
  • Forretningens momsregistreringsnummer
  • Dit navn og din adresse i udlandet
  • Varernes antal, art og værdi (salgsprisen med moms samt momsbeløbet).
  • Du skal over for forretningen dokumentere, at du bor uden for EU ved at vise pas, identitetskort eller anden legitimation.

 

2. Send eller tag varen med ud af landet

Når du selv tager varen med ud af landet.

Hvis du selv tager varen med i din personlige bagage, når du rejser ud af EU, skal du have toldmyndigheden i det EU-land, du rejser ud fra, til at stemple din faktura.

Rejser du fra Billund Lufthavn skal du henvende dig hos Toldekspedition Billund inden security, for at få dette stempel.

Dette skal ske så tæt som muligt på afrejsetidspunktet og er kun muligt i Toldekspedition Billunds åbningstid. (Se åbningstider nederst på siden.)

For at få stemplet skal du fremvise følgende:

  • Pas
  • Billet eller rejseplan
  • Dokumentation for din bopæl uden for EU
  • Varen

 

Rejser du fra Danmark til et andet EU-land, inden du rejser ud af EU, er det toldmyndigheden i det pågældende EU-land, der skal stemple din faktura. Det gælder uanset, om du rejser med fly, bil, tog eller færge.

Rejser du via flere lufthavne, skal toldmyndighederne i den sidste lufthavn, inden du forlader EU, stemple din faktura, medmindre du ved rejsens begyndelse har tjekket varen ind til dit endelige bestemmelsessted uden for EU. Har du det, skal de danske toldmyndigheder stemple din faktura.

 

3. Udbetaling

Har du stemplet formularer fra Taxfree Worldwide eller Global Refund, kan du få udbetalt beløbet i Global Exchange.

Du kan også vælge at sende fakturaen eller beviset/attesten til den forretning, hvor du har købt varen. Forretningen sender dig herefter momsbeløbet.

 

Åbningstider Toldekspedition Billund:
Mandag-fredag: Kl. 07-24
Lørdag, søndag og helligdage: Kl. 07-19