Handicapfaciliteter
Information omkring handicapfaciliteter i Billund Lufthavn
Her på siden finder du informationer omkring handicapfaciliteter i lufthavnen. Herunder hjælpemidler, mødesteder og hjælp i forhold til ankomst med bil eller bus.
Hjælpemidler til handicappede i Billund Lufthavn
Kørestol
I Billund Lufthavn kan du gratis låne en kørestol. Ved omstigning til en af lufthavnens kørestole allerede ved check-in bliver der god tid til at bringe din egen kørestol om bord i flyet.
Du har dog også mulighed for at medbringe din egen kørestol helt til gaten. Den påsættes en tag ved checkin, så den kan lastes direkte ved flydøren. Det samme gør sig gældende med fx en rollator.
Hvis det drejer sig om en elkørestol, kan det være en fordel at skifte til en af lufthavnens kørestole ved check in, da det tager lidt længere tid at laste en el-kørestol, som måske skal slås sammen eller deles.
Husk altid at kontakte flyselskabet/rejsebureauet hvis du medbringer en el-kørestol. Der kan være særlige regler for disse.
Hjælpemiddel til ombordstigning - Ergoport (foto 1 & 2)
På billede 1 og 2 nederst på siden kan du se en illustration af, hvordan du kan hjælpes ombord. Det er nemt at komme fra kørestol til Ergoporten, og du sidder bekvemt i den under kørsel til flykabinen. Ergoporten gør det ubesværet at komme ombord i flykabinen.
Trappelift (foto 3 & 4)
Til alle passagerbroer er der trappelift. Se billede 3 og 4 nederst på siden.
Terminalens indretning
Ved opførelsen af terminalen er der lagt vægt på, at den skal være handicapvenlig. Terminalen er i tre plan, og med elevator er der let adgang til alle faciliteter for handicappede. Check-in automaterne har en højde, så de er nemme at benytte, selv om du er kørestolsbruger.
Få læst teksten højt
Det er muligt at få læst tekst fra hjemmesiden højt, hvis du er ordblind eller har svært ved at læse. Her er det muligt at downloade en fjernbetjening på din computer, som hjælper dig med at få læst teksterne højt.
Gå ind på www.adgangforalle.dk. Her kan du downloade fjernbetjeningen og læse mere om funktionen.
Vil du have teksten på vores hjemmeside læst højt, kan du hente et lille gratis program på www.adgangforalle.dk - (Åbner nyt vindue)
Bemærk at dette hjælpemiddel ikke kan bruges af blinde og meget svagtseende personer, da de ikke vil kunne markere en tekst, som er en forudsætning for at få oplæst indhold. Denne gruppe bruger typisk mere avancerede hjælpemidler til navigation og oplæsning.
Link
Hjemmesiden godadgang.dk (hjemmeside med detaljeret beskrivelse af forholdene i Billund Lufthavn).
Hvis du kommer med bil
I forbindelse med afsætning og afhentning findes der pladser reserveret for handicappede ved fortovet ved terminalen. Der må maksimalt holdes 15 minutter på disse pladser.
Der er indrettet markerede handicap p-pladser i P3 og i P-huset, som er forbeholdt biler med invalideskilt.
I P-huset findes pladserne i den østlige ende af P-huset, som er nærmest passagerterminalen.
For parkering på de afmærkede pladser betales blot den almindelige parkeringsafgift for terrænparkering. Afregning af parkeringsafgift skal foregå med henvendelse i P-info.
Er P-huset optaget, kan du tilkalde assistance ved at trykke på tilkaldeknappen på standeren ved indkørslen, så der kan anvises en plads.
Shuttlebus
Parkerer du i P1, P2, P3, P4, P5 eller P6, kan du benytte shuttlebussen, der kører mellem p-områder og passagerterminalen. Shuttlebussen tilkaldes ved samtaleanlæg fra busstoppestederne. Shuttlebussen har lav indstigning og en indbygget rampe, så det er nemt for kørestolsbrugere at komme på og af bussen.
Hvis du kommer med bus
Busholdepladserne er lige foran passagerterminalen. Har du bestilt assistance, kan det også aftales, at hjælperen møder dig ved bussen.
Klik her for at se køreplan for busser til og fra lufthavnen.
Handicappedes/bevægelseshæmmedes rettigheder
Den rejsendes rettigheder
Som handicappet/bevægelseshæmmet person har du samme rettigheder på flyrejser, som alle andre passagerer.
Gør opmærksom på behov ved bestilling af flybillet
For at opnå samme rettigheder, skal du give luftfartsselskabet besked, når du ønsker assistance gennem lufthavnen og under flyvningen.
Dette skal gøres allerede, når du køber flybilletten. Luftfartsselskabet giver automatisk besked til lufthavnen om assistancebehovet.
Når assistancen er bestilt ved flyselskabet, skal du, først på afrejsedagen, henvende dig til personalet i check-in, som bemander en skranke for det pågældende flyselskab. Der aftales desuden hvordan ombord stigningen skal foregå alt efter assistancebehovet. Hjemrejsen er der ligeledes taget hånd om, så snart flyselskabet har modtaget information.
Kun i tilfælde af behov for hjælp til og fra bus eller bil til terminalen, er det nødvendigt at kontakte lufthavnen på mail: prm@bll.dk
Hvilken form for assistance har du behov for?
Det er vigtigt, at du gør opmærksom på, hvilken form for assistance, du har behov for, så vores specialuddannede personale kan hjælpe dig bedst muligt.
Nedenstående liste kan være en hjælp til en god begyndelse på rejsen
- assistance ved check-in
- assistance gennem sikkerhedskontrollen
- assistance når du skal ombord på flyet eller fra borde ved hjemkomsten
- Benytter du kørestol (evt. elektrisk), er det vigtigt at gøre opmærksom på, om kørestolen er sammenklappelig
- Har du en godkendt førerhund?
Aftalt tidspunkt for assistancen
Bestilles assistancen mindst 48 timer før flyafgang, tilstræber vi at påbegynde assistancen indenfor 15 minutter fra det aftalte tidspunkt – i de fleste tilfælde hurtigere.
Ved senere bestilling vil assistancen blive ydet så hurtigt som muligt fra det aftalte tidspunkt.
Se Europakommisionens video om rettigheder for bevægelseshæmmede.
Mødesteder for handicappede/bevægelseshæmmede personer
Der er to mulige mødesteder, enten check-in området i passagerterminalen eller P-Info i parkeringshuset.
Mødested ved P-Info i parkeringshuset +45 75 35 40 33
I check-in området findes mødestedet mellem automaterne foran række A og B – her hjælper vi jer hurtigt og nemt i gennem check-in og videre på rejsen.
Er dit handicap eller din diagnose så hæmmende for dig at turen gennem lufthavnen er uoverkommelig, så kan du booke personlig assistance via flyselskabet når du køber din flybillet.