Månedsrapport for Oktober 2021
Oktober 2021 | Oktober 2020 | Pct. | Ændring | |
---|---|---|---|---|
Starter og landinger | 3.984 | 2.554 | 56 % | 1.430 |
Kommerciel traffik | 2.295 | 1.057 | 117,1 % | 1.238 |
GA Trafik | 695 | 623 | 11,6 % | 72 |
Lokal trafik | 994 | 874 | 13,7 % | 120 |
Passagerer | 255.395 | 59.514 | 329,1 % | 195.881 |
Kommerciel trafik | 254.903 | 59.230 | 330,4 % | 195.673 |
Ankommende | 131.923 | 30.702 | 329,7 % | 101.221 |
Afgående | 122.024 | 26.490 | 360,6 % | 95.534 |
Transit/transfer | 956 | 2.038 | -53,1 % | -1.082 |
GA trafik | 492 | 276 | 78,3 % | 216 |
Lokal trafik | 0 | 8 | -100 % | -8 |
Luftfragt i tons | 7.262 | 5.869 | 23,7 % | 1.393 |
Import | 1.627 | 1.618 | 0,6 % | 9 |
Eksport | 5.635 | 4.251 | 32,6 % | 1.384 |
Månedsrapport for Januar-Oktober 2021
januar- Oktober 2021 | januar- Oktober 2020 | Pct. | Ændring | |
---|---|---|---|---|
Starter og landinger | 25.134 | 28.089 | -10,5 % | -2.955 |
Kommerciel traffik | 10.220 | 12.299 | -16,9 % | -2.079 |
GA Trafik | 6.976 | 6.906 | 1 % | 70 |
Lokal trafik | 7.938 | 8.884 | -10,6 % | -946 |
Passagerer | 1.050.536 | 890.754 | 17,9 % | 159.782 |
Kommerciel trafik | 1.046.183 | 886.477 | 18 % | 159.706 |
Ankommende | 516.472 | 447.195 | 15,5 % | 69.277 |
Afgående | 517.027 | 425.992 | 21,4 % | 91.035 |
Transit/transfer | 12.684 | 13.290 | -4,6 % | -606 |
GA trafik | 4.097 | 3.796 | 7,9 % | 301 |
Lokal trafik | 256 | 481 | -46,8 % | -225 |
Luftfragt i tons | 63.652 | 55.478 | 14,7 % | 8.174 |
Import | 15.594 | 17.662 | -11,7 % | -2.068 |
Eksport | 48.058 | 37.816 | 27,1 % | 10.242 |
Oktober gav et tilbageblik på 2019 i Billund Lufthavn
Efterårsferien trak tråde tilbage til 2019, opgraderingerne til vækst i lufthavnen fortsætter, og lufthavnens cargo center buldrer fremad. Ophævelsen af Covid-19 restriktionerne i Danmark har gjort det endnu mere tilgængeligt at rejse igen.
I oktober var der fremgang på 329,1 procent af de passagerer, der var i 2020 og en nedgang på 28,3 procent af de passagerer, der var i 2019. Så overordnet set er der stadig et stykke vej for at være tilbage på 2019-niveau. Men fredag, lørdag og søndag i uge 41 var der næsten ligeså mange passagerer i terminalen, som der var de samme dage op til efterårsferien i 2019.
Op til efterårsferien var over otte ud af ti passagerer tilbage i terminalen. Og der var liv, god stemning og Jan Hessellund, adm. direktør i Billund Lufthavn, havde næsten følelsen af, at det var som før, Corona indtraf:
– Hvis man forsøgte at se bort fra mundbind og blå Corona-skiltning omkring i lufthavnen, så var den samme sitrende rejsestemning tilbage i terminalen. Der var næsten adgang til ligeså mange destinationer, som i 2019, og vi var oppe på et indekstal på over 80 ift. 2019. Indekstallet faldt som forventet efter efterårsferien, men der var og er stadig travlhed i lufthavnen. Og det er gode takter, fastslår Jan Hessellund.
Opgradering til vækst
Udvidelsesprocessen af nye securitybånd var til gene for nogle af de rejsende i starten af oktober, og det beklager lufthavnen, men nu er fire ud af seks bånd oppe at køre. Det var de inden den travle efterårsferie, og investeringen i de nye bånd giver mere plads til de rejsende, så de kan komme hurtigere og mere smidigt igennem security.
Det nye p-hus, der fordobler den terminalnære parkering under tag, blev også taget i brug op til efterårsferien.
– Udsigten til vækst i Billund Lufthavn er stadig klar. Flyselskaberne indsætter større fly med flere afgange, og nye ruter kommer til. Indtil nu er der præsenteret 22 nye ruter i 2021, Corendon Airlines har annonceret baseåbning i sommeren 2022 med otte destinationer, og siden torsdag 28. oktober har Ryanair åbnet otte nye ruter. Når vi er tilbage på niveau, kommer væksten. Det er den vækst, vores renoveringer forbereder os på, siger Jan Hessellund og fortsætter:
– De nye security-spor er et tydeligt eksempel på en opgradering, der kan få gæsterne meget hurtigere igennem med en bedre oplevelse. Selvom vi stadig træner medarbejdere i det nye system, får det rosende ord af vores ’frequent flyers’. Ligeledes har vi åbnet det nye p-hus, fordi efterspørgslen på terminalnær parkering under tag ikke har ændret sig og formentligt ikke kommer til det.
Billund Lufthavn sætter sig på store dele af fragten fra land og vand
Fragten af gods på land og vand sander til i de store havne rundt om i verden, men der er et udtalt behov for at få sine varer hjem. Derfor ser Billund Lufthavn en vækst i luftfragten: Fragten er steget med 23,7 procent ift. 2020 og 8,4 procent ift. 2019.
Det er en vækst, der kommer til at fortsætte i en rum tid.
– Luftfragten bliver fortsat valgt til, fordi der er et såkaldt ”logistikkaos” i speditørbranchen for at få fragt hjem på lastbiler og skibe, og det skubber fragten over til Billund Lufthavn, som fortsat bliver valgt til som foretrukken luftfragtslufthavn. Vi ser flere steder, at der mangler arbejdskraft til lastbiler og på havnene, så der kommer til at gå noget tid, hvor luftfragten bliver valgt til. Og her er Billund Lufthavn så effektive til at håndtere fragt, at vi kommer til fastholde en stor del af den ”nye” fragt, afslutter Jan Hessellund
Billund, den 1. november 2021
Jan Hessellund