logo
logo

Søg

0 Resultater

sider
produkter

Månedsrapport for September 2023

September 2023 September 2022 Pct. Ændring
Starter og landinger 5.189 4.726 9,8 % 463
Kommerciel traffik 3.588 3.359 6,8 % 229
GA Trafik 788 832 -5,3 % -44
Lokal trafik 813 535 52 % 278
Passagerer 408.660 403.665 1,2 % 4.995
Kommerciel trafik 408.012 403.025 1,2 % 4.987
Ankommende 197.161 196.742 0,2 % 419
Afgående 206.407 203.239 1,6 % 3.168
Transit/transfer 4.444 3.044 46 % 1.400
GA trafik 630 613 2,8 % 17
Lokal trafik 18 27 -33,3 % -9
Luftfragt i tons 7.075 6.291 12,5 % 784
Import 1.536 1.371 12 % 165
Eksport 5.539 4.920 12,6 % 619

Månedsrapport for Januar-September 2023

januar- September 2023 januar- September 2022 Pct. Ændring
Starter og landinger 38.228 36.902 3,6 % 1.326
Kommerciel traffik 26.759 24.873 7,6 % 1.886
GA Trafik 6.504 7.362 -11,7 % -858
Lokal trafik 4.965 4.667 6,4 % 298
Passagerer 3.140.074 2.883.277 8,9 % 256.797
Kommerciel trafik 3.135.283 2.877.992 8,9 % 257.291
Ankommende 1.546.369 1.424.013 8,6 % 122.356
Afgående 1.552.278 1.431.779 8,4 % 120.499
Transit/transfer 36.636 22.200 65 % 14.436
GA trafik 4.645 4.497 3,3 % 148
Lokal trafik 146 788 -81,5 % -642
Luftfragt i tons 55.003 58.633 -6,2 % -3.630
Import 13.350 14.362 -7 % -1.012
Eksport 41.653 44.271 -5,9 % -2.618

Billund Lufthavn med kurs mod nyt rekordår
Passagertallet i Billund Lufthavn tyder på, at lufthavnen har direkte kurs mod et nyt, historisk rekordår. Loungen i lufthavnen sætter nye besøgsrekorder – på trods af, at rekorder i butikker og restauranter normalvis sættes i juli. Sun Air åbner en direkte rute til Düsseldorf.

Billund Lufthavn fastholder det flotte niveau af passagerer, der var sidste år i september. Sidste år var første gang nogensinde, at der havde været over 400.000 september-passagerer i terminalen. Det niveau er blevet fastholdt – og overgået – i år, hvor der gik 408.660 passagerer igennem terminalen.

Det er en passagervækst på 1,2 procent ift. september sidste år. Kursen mod et nyt rekordår er lagt.

– Vi sammenligner os med sidste år, hvor aktiviteten i Billund Lufthavn henover sommeren og resten af året var høj. Nu fastholder vi det niveau og endda med vækst, hvilket er imponerende. Taget i betragtning af, at Wizz Air har skruet markant ned for deres aktivitet til en række Balkan destinationer, og at det ikke kan ses på passagertallet, er et tydeligt tegn på, at efterspørgslen på rejser langt fra er dalende, fortæller Jan Hessellund, adm. direktør, Billund Lufthavn og fortsætter:

– Der mangler stadig de sidste knap 10 procent erhvervsrejsende, og med Wizz Airs mindre tilstedeværelse mangler der også her en stor passagergruppe. Nu har Sun-Air lanceret en direkte rute til Düsseldorf med fire ugentlige afgange fra 6. november, så vi har store forventninger til, at væksten fortsætter. Vi er på vej mod et historisk rekordår, men tendenserne peger på, at det ikke stopper her.

Gæsterekord i loungen
Normalvis bliver gæsterekorder i restauranter og butikker sat i juli, hvor der er allermest travlt. Dagsrekorder kan derimod ofte blive sat lørdagen op til efterårsferien. Dog er det anderledes i King Amlet, loungen i Billund Lufthavn, hvor travlheden følger erhvervsrejserne. Det er heller ingen undtagelse for september.

I september har der været over 21.000 gæster i King Amlet, hvilket slår den gamle rekord med mere end 2000 gæster.

– Vi er næsten tilbage på samme niveau for erhvervsrejsende, som vi var i 2019. Det kan vi mærke bl.a. på aktiviteten i loungen, hvor vi har sat ny gæsterekord. Loungen er for alle, men det er overvejende erhvervsrejsende, der benytter den. Dog er det dejligt at se, at flere ferierejsende også får øjnene op for vores lounge, siger Jan Hessellund.

Skuden med luftfragt er vendt til vækst i Billund Lufthavn
I september er der blevet fragtet 7.075 tons luftfragt igennem fragtcenteret i Billund. Det er en vækst på intet mindre end 12,5 procent. Udligningen af mængderne i luftfragten kommer bl.a. fra flere besøg af store charterfly, og at Maersk Air Cargo er gået fra fem til seks ugentlige operationer til Kina.

– Den sidste måned har vi af flere omgange budt velkommen til chartrede fragtfly, som løfter store mængder. Men Maersk Air Cargo er også ved at få bygget deres fragthub flot op, og det er klart, at det kan ses på mængderne, at de øger med en ekstra ugentlig afgang, afslutter Jan Hessellund.

Billund, den 2. oktober 2023
Jan Hessellund