Månedsrapport for december 2011
december 2011 | december 2010 | Pct. | Ændring | |
---|---|---|---|---|
Starter og landinger | 2.958 | 2.911 | 1,6 % | 47 |
Rutetrafik | 2.027 | 1.908 | 6,2 % | 119 |
Chartertrafik | 439 | 430 | 2,1 % | 9 |
Anden trafik | 336 | 325 | 3,4 % | 11 |
Lokal trafik | 156 | 248 | -37,1 % | -92 |
Passagerer | 147.459 | 139.562 | 5,7 % | 7.897 |
Rutetrafik indland | 9.178 | 11.427 | -19,7 % | -2.249 |
Ankommende | 4.919 | 6.037 | -18,5 % | -1.118 |
Afgående | 4.259 | 5.390 | -21 % | -1.131 |
Transit/transfer | 0 | 0 | 0 % | 0 |
Rutetrafik udland | 94.081 | 85.196 | 10,4 % | 8.885 |
Ankommende | 46.358 | 41.379 | 12 % | 4.979 |
Afgående | 46.509 | 42.703 | 8,9 % | 3.806 |
Transit/transfer | 1.214 | 1.114 | 9 % | 100 |
Chartertrafik | 43.494 | 42.182 | 3,1 % | 1.312 |
Ankommende | 20.327 | 19.011 | 6,9 % | 1.316 |
Afgående | 21.055 | 19.799 | 6,3 % | 1.256 |
Transit/transfer | 2.112 | 3.372 | -37,4 % | -1.260 |
Anden trafik | 706 | 757 | -6,7 % | -51 |
Lokal trafik | 0 | 0 | 0 % | 0 |
Luftfragt i tons | 4.891 | 4.809 | 1,7 % | 82 |
Import | 2.131 | 2.363 | -9,8 % | -232 |
Eksport | 2.760 | 2.446 | 12,8 % | 314 |
Månedsrapport for Januar-december 2011
januar- december 2011 | januar- december 2010 | Pct. | Ændring | |
---|---|---|---|---|
Starter og landinger | 52.758 | 51.520 | 2,4 % | 1.238 |
Rutetrafik | 29.408 | 28.305 | 3,9 % | 1.103 |
Chartertrafik | 8.604 | 8.181 | 5,2 % | 423 |
Anden trafik | 7.484 | 6.456 | 15,9 % | 1.028 |
Lokal trafik | 7.262 | 8.578 | -15,3 % | -1.316 |
Passagerer | 2.710.516 | 2.571.722 | 5,4 % | 138.794 |
Rutetrafik indland | 139.768 | 155.210 | -9,9 % | -15.442 |
Ankommende | 71.207 | 78.126 | -8,9 % | -6.919 |
Afgående | 68.561 | 77.084 | -11,1 % | -8.523 |
Transit/transfer | 0 | 0 | 0 % | 0 |
Rutetrafik udland | 1.589.881 | 1.465.165 | 8,5 % | 124.716 |
Ankommende | 784.411 | 719.802 | 9 % | 64.609 |
Afgående | 786.690 | 727.741 | 8,1 % | 58.949 |
Transit/transfer | 18.780 | 17.622 | 6,6 % | 1.158 |
Chartertrafik | 965.132 | 932.531 | 3,5 % | 32.601 |
Ankommende | 462.614 | 450.482 | 2,7 % | 12.132 |
Afgående | 463.898 | 453.037 | 2,4 % | 10.861 |
Transit/transfer | 38.620 | 29.012 | 33,1 % | 9.608 |
Anden trafik | 14.640 | 16.944 | -13,6 % | -2.304 |
Lokal trafik | 1.095 | 1.872 | -41,5 % | -777 |
Luftfragt i tons | 63.326 | 61.568 | 2,9 % | 1.758 |
Import | 30.343 | 33.648 | -9,8 % | -3.305 |
Eksport | 32.983 | 27.920 | 18,1 % | 5.063 |
Godt nytår – og tak for det gamle
2011 satte nye rekorder i Billund Lufthavn. Det samlede passagertal for året er 2.710.516, hvilket er det største antal passagerer for lufthavnen nogensinde. Fremgangen fra 2010 er på 5,3 %, svarende til 136.176 passagerer. En fremgang, der er værd at hæfte sig ved i et år, der har været præget af uroligheder og økonomiske udfordringer i det meste af verden.
Fremgangen skyldes en række forhold:
1) I slutningen af marts måned indviede Air France en rute til Charles de Gaulle, Paris med 19 ugentlige afgange. Denne betjening af en central europæisk lufthavn har betydet, at antallet af passagerer til Paris er vokset med mere end 50 %.
2) Lufthansa indsatte en ekstra daglig afgang til Frankfurt, så der har været 4 daglige afgange fra Billund. En øgning, der har medført en stigning på mere end 30 %.
3) De øvrige top 5 destinationer – London, Amsterdam og Oslo – har også alle haft fremgang i passagertallet.
4) I sommerperioden har der været 3 ugentlige afgange med Icelandair til Reykjavik Keflavik Airport med mere end en fordobling af passagertallet til følge.
5) Stærke charterdestinationer som Tyrkiet, Spanien og Grækenland har alle haft fremgang, og samtidig har der været et par succesfulde nyheder med direkte oversøiske rejser til henholdsvis St. Croix, Dansk Vestindien og Phuket, Thailand.
Der har dog også været forhold, der har trukket i den modsatte retning:
1) Det såkaldt arabiske forår betød en stor tilbagegang på destinationer i Nordafrika og Mellemøsten, hvor især charterdestinationerne i Egypten blev hårdt ramte.
2) I maj måned betød et vulkanudbrud på Island, at dele af det nordeuropæiske luftrum blev påvirket af askeskyer. Erfaringerne fra udbruddet i 2010 viste dig særdeles nyttige, og i modsætning til 2010 medførte det denne gang ikke større lukninger af luftrummet over Danmark i flere dage, men det gav dog anledning til en vis bekymring.
3) Indenrigstrafikken faldt med 11,4 %, svarende til 18.060 passagerer. Det skyldes dels mindre kapacitet på ruten, dels at en række passagerer formentlig har benyttet sig af muligheden for at flyve direkte ud af andre europæiske lufthavne med de flere daglige frekvenser, der kom til ud af Billund i 2011.
For Cargo Center Billund har der også været tale om et rekordår. 63.326 tons gods blev ekspederet, hvilket svarer til en fremgang på 1.758 tons, eller 2,9 %. Der har været tale om en større mængde eksport og en mindre import, hvilket er en tendens, der blev forstærket hen over året. Der er ingen tvivl om, at den generelle konjunkturer i såvel Danmark som den øvrige del af verden, har haft stor indvirkning på luftfragten, og trods glæden over en stigende godsmængde, er der dog fortsat grund til en vis bekymring.
Imidlertid er der også en række forhold, der kan give anledning til optimisme her ved indgangen til 2012. Ryanair introducerer mindst 5 nye destinationer fra sommeren 2012, og etablerer i løbet af året sin første base i Danmark. En beslutning, der helt sikkert kommer til at betyde yderligere destinationer i løbet af de kommende år. KLM indsætter yderligere en frekvens til Amsterdam, og det vil således være muligt at vælge mellem 5 daglige afgange. Charterbranchen er forsigtigt optimistiske for det kommende år, så der er fortsat grund til at tro på, at den positive udvikling for Billund Lufthavn vil fortsætte i det kommende år.
Endnu engang godt nytår til alle.
Billund, den 2. januar 2012
Kjeld Zacho Jørgensen