Månedsrapport for december 2012
december 2012 | december 2011 | Pct. | Ændring | |
---|---|---|---|---|
Starter og landinger | 2.828 | 2.958 | -4,4 % | -130 |
Rutetrafik | 1.788 | 2.027 | -11,8 % | -239 |
Chartertrafik | 423 | 439 | -3,6 % | -16 |
Anden trafik | 353 | 336 | 5,1 % | 17 |
Lokal trafik | 264 | 156 | 69,2 % | 108 |
Passagerer | 151.289 | 147.459 | 2,6 % | 3.830 |
Rutetrafik indland | 7.020 | 9.178 | -23,5 % | -2.158 |
Ankommende | 3.578 | 4.919 | -27,3 % | -1.341 |
Afgående | 3.442 | 4.259 | -19,2 % | -817 |
Transit/transfer | 0 | 0 | 0 % | 0 |
Rutetrafik udland | 98.660 | 94.081 | 4,9 % | 4.579 |
Ankommende | 47.079 | 46.358 | 1,6 % | 721 |
Afgående | 48.387 | 46.509 | 4 % | 1.878 |
Transit/transfer | 3.194 | 1.214 | 163,1 % | 1.980 |
Chartertrafik | 44.762 | 43.494 | 2,9 % | 1.268 |
Ankommende | 21.260 | 20.327 | 4,6 % | 933 |
Afgående | 22.442 | 21.055 | 6,6 % | 1.387 |
Transit/transfer | 1.060 | 2.112 | -49,8 % | -1.052 |
Anden trafik | 847 | 706 | 20 % | 141 |
Lokal trafik | 0 | 0 | 0 % | 0 |
Luftfragt i tons | 3.757 | 4.891 | -23,2 % | -1.134 |
Import | 1.609 | 2.131 | -24,5 % | -522 |
Eksport | 2.148 | 2.760 | -22,2 % | -612 |
Månedsrapport for Januar-december 2012
januar- december 2012 | januar- december 2011 | Pct. | Ændring | |
---|---|---|---|---|
Starter og landinger | 50.021 | 52.758 | -5,2 % | -2.737 |
Rutetrafik | 26.734 | 29.408 | -9,1 % | -2.674 |
Chartertrafik | 8.618 | 8.604 | 0,2 % | 14 |
Anden trafik | 6.659 | 7.484 | -11 % | -825 |
Lokal trafik | 8.010 | 7.262 | 10,3 % | 748 |
Passagerer | 2.734.807 | 2.710.516 | 0,9 % | 24.291 |
Rutetrafik indland | 84.544 | 139.768 | -39,5 % | -55.224 |
Ankommende | 42.409 | 71.207 | -40,4 % | -28.798 |
Afgående | 42.135 | 68.561 | -38,5 % | -26.426 |
Transit/transfer | 0 | 0 | 0 % | 0 |
Rutetrafik udland | 1.642.732 | 1.589.881 | 3,3 % | 52.851 |
Ankommende | 807.239 | 784.411 | 2,9 % | 22.828 |
Afgående | 806.069 | 786.690 | 2,5 % | 19.379 |
Transit/transfer | 29.424 | 18.780 | 56,7 % | 10.644 |
Chartertrafik | 990.956 | 965.132 | 2,7 % | 25.824 |
Ankommende | 484.343 | 462.614 | 4,7 % | 21.729 |
Afgående | 486.065 | 463.898 | 4,8 % | 22.167 |
Transit/transfer | 20.548 | 38.620 | -46,8 % | -18.072 |
Anden trafik | 15.966 | 14.640 | 9,1 % | 1.326 |
Lokal trafik | 609 | 1.095 | -44,4 % | -486 |
Luftfragt i tons | 61.666 | 63.326 | -2,6 % | -1.660 |
Import | 29.231 | 30.343 | -3,7 % | -1.112 |
Eksport | 32.435 | 32.983 | -1,7 % | -548 |
Passagervækst på trods
For tredje år i træk er passagertallet i Billund Lufthavn steget. I 2012 blev det samlede passagertal 2.734.807, hvilket er en fremgang på 24.291 passagerer, svarende til 0,9 %. Det er dog en fremgang, der rummer flere store ændringer i trafikken i lufthavnen.
2012 vil især blive husket for, at Cimber Sterling gik konkurs den 3. maj. Det berørte naturligvis først og fremmest de ansatte i selskabet, men også rejsebureauer og passagerer blev påvirket af konkursen. Heller ikke Billund Lufthavn gik ram forbi, og her ved årets afslutning kan vi konstatere, at den samlede påvirkning af Cimber Sterling´s ændringer i rutenettet i foråret 2012 samt konkursen har betydet en nedgang på mere end 300.000 passagerer. Det mest synlige tegn på dette var den manglende indenrigsrute til København. 3½ måned uden servicering af denne rute har betydet et fald i indenrigstrafikken på 55.224 passagerer. Men de seneste måneders trafiktal viser, at SAS har retableret god forbindelse mellem de to største lufthavne.
Air France / KLM oplevede en stigning på mere end 40.000 passagerer, og heraf har størstedelen formentlig været passagerer, der benyttet mulighederne for at komme videre ud i verden. Så betydningen af at have flere muligheder for at skifte fly viste sig tydeligt i 2012.
Sun-Air har også oplevet en stor passagervækst gennem 2012. En fremgang på mere end 45.000 passagerer fortæller om, at selskabet dels har set forbedringer på eksisterende ruter, dels har ovetaget flere ruter i kølvandet på Cimber Sterling´s konkurs. Konkret har Sun-Air tilføjet følgende destinationer til sit rutenet ud af Billund Lufthavn i 2012: München, Oslo, Stockholm og Bergen.
Etableringen af en base med to fly har betydet, at Ryanair nu har mere end 700.000 passagerer i Billund Lufthavn. Ryanair introducerede 6 nye ruter til deres netværk fra Billund, hvilket har medført en stigning på ca. 150.000 passagerer.
Endelig kan det på den positive side være værd at fremhæve, at Norwegian har fået et fornyet fokus på Billund Lufthavn, både i kraft af forbedringer på ruten til Oslo og etablering af en ny rute til Las Palmas i 2012 og en rute til Alicante i 2013.
Men året har også budt på andre, men heldigvis mindre ændringer. Skyways overtog ruten til Stockholm efter Cimber Sterling, men nåede kun at flyve i én dag, inden selskabet gik konkurs. Air Arabia annoncerede en rute til Marrakesch, men gennemførte kun tre flyvninger, inden ruten blev nedlagt igen. Tegn på, at luftfartsbranchen på internationalt plan fortsat er under et betydeligt pres.
Chartertrafikken viser en fremgang på 25.824 passagerer, svarende til passagertal på 990.956. Fremgangen skyldes dels stigninger på flere af de kendte destinationer, dels at Aarhus Charter efter en del års fravær vendte tilbage til Billund Lufthavn. Dette var i første omgang en konsekvens af Cimber Sterlings konkurs, men også i 2013 vil Aarhus Charter have fem destinationer fra Billund.
Cargo Center Billund ekspederede i 2012 61.666 tons gods, hvilket er en tilbagegang på 2,6 % i forhold til 2011. Udfordringerne i verdensøkonomien sætter tydelige spor i godsmængderne såvel i eksporten som i importen. Og der er fortsat grund til at være forsigtig med forventningerne til luftfragten i 2013.
Hvert år har sine fortællinger i luftfartsbranchen, og 2012 blev ikke nogen undtagelse. 2013 vil også få sine historier, hvilke er det både for tidligt og usikkert at spå om.
Godt nytår til alle, og tak til alle som har benyttet lufthavnen i 2012, både rejsende og samarbejdspartnere. Vi ser frem til at møde 2013 sammen med jer.
Billund, den 2. januar 2013
Kjeld Zacho Jørgensen