Månedsrapport for juli 2006
juli 2006 | juli 2005 | Pct. | Ændring | |
---|---|---|---|---|
Starter og landinger | 5.356 | 5.390 | -0,6 % | -34 |
Rutetrafik | 1.687 | 1.819 | -7,3 % | -132 |
Chartertrafik | 1.140 | 1.178 | -3,2 % | -38 |
Anden trafik | 789 | 695 | 13,5 % | 94 |
Lokal trafik | 1.740 | 1.698 | 2,5 % | 42 |
Passagerer | 233.908 | 242.549 | -3,6 % | -8.641 |
Rutetrafik indland | 9.660 | 16.463 | -41,3 % | -6.803 |
Ankommende | 4.928 | 8.382 | -41,2 % | -3.454 |
Afgående | 4.732 | 8.081 | -41,4 % | -3.349 |
Transit/transfer | 0 | 0 | 0 % | 0 |
Rutetrafik udland | 73.738 | 82.857 | -11 % | -9.119 |
Ankommende | 37.225 | 43.005 | -13,4 % | -5.780 |
Afgående | 35.941 | 38.690 | -7,1 % | -2.749 |
Transit/transfer | 572 | 1.162 | -50,8 % | -590 |
Chartertrafik | 147.814 | 140.773 | 5 % | 7.041 |
Ankommende | 73.247 | 69.892 | 4,8 % | 3.355 |
Afgående | 73.875 | 69.465 | 6,3 % | 4.410 |
Transit/transfer | 692 | 1.416 | -51,1 % | -724 |
Anden trafik | 1.832 | 1.586 | 15,5 % | 246 |
Lokal trafik | 864 | 870 | -0,7 % | -6 |
Luftfragt i tons | 4.265 | 4.027 | 5,9 % | 238 |
Import | 2.067 | 1.895 | 9,1 % | 172 |
Eksport | 2.198 | 2.132 | 3,1 % | 66 |
Månedsrapport for Januar-juli 2006
januar- juli 2006 | januar- juli 2005 | Pct. | Ændring | |
---|---|---|---|---|
Starter og landinger | 30.270 | 29.833 | 1,5 % | 437 |
Rutetrafik | 13.775 | 14.515 | -5,1 % | -740 |
Chartertrafik | 4.621 | 4.367 | 5,8 % | 254 |
Anden trafik | 4.238 | 3.995 | 6,1 % | 243 |
Lokal trafik | 7.636 | 6.956 | 9,8 % | 680 |
Passagerer | 1.119.326 | 1.160.310 | -3,5 % | -40.984 |
Rutetrafik indland | 72.519 | 96.097 | -24,5 % | -23.578 |
Ankommende | 35.909 | 48.948 | -26,6 % | -13.039 |
Afgående | 36.610 | 47.149 | -22,4 % | -10.539 |
Transit/transfer | 0 | 0 | 0 % | 0 |
Rutetrafik udland | 488.084 | 507.836 | -3,9 % | -19.752 |
Ankommende | 239.451 | 247.473 | -3,2 % | -8.022 |
Afgående | 241.785 | 251.441 | -3,8 % | -9.656 |
Transit/transfer | 6.848 | 8.922 | -23,2 % | -2.074 |
Chartertrafik | 546.901 | 545.501 | 0,3 % | 1.400 |
Ankommende | 250.642 | 257.177 | -2,5 % | -6.535 |
Afgående | 266.343 | 272.160 | -2,1 % | -5.817 |
Transit/transfer | 29.916 | 16.164 | 85,1 % | 13.752 |
Anden trafik | 10.016 | 9.262 | 8,1 % | 754 |
Lokal trafik | 1.806 | 1.614 | 11,9 % | 192 |
Luftfragt i tons | 30.304 | 29.881 | 1,4 % | 423 |
Import | 14.843 | 14.049 | 5,7 % | 794 |
Eksport | 15.461 | 15.832 | -2,3 % | -371 |
Meget flotte tal for chartertrafikken i Billund i juli måned
Passagertallene for chartertrafik viser, at Billund også i sommeren 2006 er Vestdanmarks helt centrale lufthavn. Billund kan notere en fremgang på 5,0 % oven i de i forvejen høje tal. Der har i lufthavnens historie aldrig tidligere været så megen chartertrafik på en enkelt måned.
Grækenland har i år indtaget førstepladsen, mens Tyrkiet, Bulgarien, Spanien og Kroatien indtager de næste pladser, når det gælder antallet af ferierejsende fra Danmark.
Det samlede passagertal i Billund Lufthavn juli måned var 233.908. Det svarer til en tilbagegang på 3,6 %.
Tilbagegangen er et resultat af de ændringer, der skete ved overgangen til sommerfartplanen. Der er for lille kapacitet på en række udenrigsruter. Og for indenrigsruterne skyldes tilbagegangen bortfaldet af feederruten mellem Aalborg og Billund samt bortfaldet af den tilbringertrafik, som Sterling sidste år havde mellem Billund og København. Også mindre kapacitet på ruten Billund – København efter Cimbers overtagelse af ruten fra SAS kan mærkes på passagertallet. Til gengæld har Cimbers nye rute mellem Billund og Bornholm været en enestående passagermæssig succes med fyldte fly på stort set alle afgange.
Der er for alle trafiktyper gode nyheder:
Cirrus Airline/Lufthansa har allerede øget kapaciteten på ruten mellem Billund og Frankfurt, der nu beflyves med et fly af typen Embraer 170 med 72 sæder – mod de hidtidige 50 sæder. Der er fortsat tale om 3 daglige afgange.
KLM har meddelt at selskabet med overgangen til vinterfartplanen øger fra 3 til 4 daglige afgange. Hertil kommer, at 2 af disse afgange bliver med fly af typen Boeing 737 – 300.
Også KLM imødekommer hermed markedets efterspørgsel efter øget kapacitet.
SUN-AIR begynder den 28. august sine daglige flyvninger på ruten Billund – Paris.
Cimber har på baggrund af succesen på Bornholmsruten forlænget perioden, der oprindeligt var tænkt kun at skulle gælde i højsommeren. Ruten opretholdes nu helt til slutningen af efterårsferien.
På charterområdet er der en række nyheder. Her skal blot nævnes nogle få:
Bravo Tours øger fra 14. august antallet af afgange til Azorerne.
Kommende vinter får også Folkeferie Azorerne på programmet.
Sun Tours arrangerer kommende vinter charterrejser fra Billund til Gran Canaria.
Scanway/Tyrkieteksperten får kommende vinter direkte charterflyvninger til Thailand. Der bliver afgang fra Billund hver uge. Som noget helt nyt arrangerer Scanway/Tyrkieteksperten også charterrejser til Dubai.
Apollo Rejser får mange afgange med rutefly fra Billund til blandt andre Thailand, Mexico og den Dominikanske Republik.
Falk Lauritsen har fortsat direkte flyvninger fra Billund til Isla Margarita og har herudover mange afgange med rutefly til Costa Rica, Den Dominkanske Republik og Cuba.
Krone Golf Tour og Green2green får fra februar ugentlige afgange fra Billund til både Lissabon og Algarve.
Atlantis genoptager programmet fra Billund til Luxor og Sharm el Sheik.
Billund Lufthavn, den 1. august 2006
Jørgen Krab Jørgensen